Thursday, September 17, 2009

Aneka Biskut Raya

Wow..tggl bbrp hari jer lg kita nak berpuasa..sggh cepat ms berjln kan..tup tup esok lusa dah beraya pun kita, hehe.. So spt kebiasaan.. tahun ni mcm thn2 sdh jg..mmg confirm saya tak buat kuih raya pun. Slalunya saya & mak just order kuih & kerepek raya dr makcik jer (adik mak). Makcik akan order dr kwn2 dia kat kilang..kwn2 makcik ramai yg buat bisnes kuih & kerepek raya..sedap2 plak tu. So mmg dah jd rutin kita org..every year..order jer dari dia org, hehe. Kuih & kerepek thn ni jauh lbh mahal berbdg dulu ..50 biji dah RM23.00..ada yg RM28.00. Mahal kan??? Dulu kita org beli ngan harga RM20-RM25 jer tp biasalah kan..nama pun bisnes..stp thn sure naik lah harganya..

Utk thn ni..kuih raya dlm 10 Jenis:-
  1. White Chocolate
  2. Pistachio
  3. Chocolate Slice
  4. Biskut Gajus
  5. Caramel
  6. Almond London
  7. Putu Kacang
  8. Biskut Semperit (Girlfren abg kasi, hehe..)
  9. Kuih Kapit
  10. Kuih Cha (Blm dpt lg..maybe esok baru makcik bawa mai)





Kerepek Raya lak..dlm bbrp jenis jer..
  1. Simpulan Kasih
  2. Muruku (2 Jenis..satu maksu saya bg..satu lagi esok baru makcik bawa)
  3. Mini Tempeyek
  4. Kerepek Udang & Bawang
  5. 4 Jenis Kacang (Nama2 kacang..saya lupa plak nak tanya Mak, hehe)..




So far..byk kuih & kerepek raya dah smpi..cuma ada 1/2 lg jer blm smpi. Sok nak gi beli baulu..kek coklat pun dah tmph kat kwn maksu..ptg raya br smpi. Maybe tu jer kot kuih & kerepek raya utk thn ni..tak nak beli byk2 coz later adik2 akan bw blk..ada off bg..ada last minutes gatal tgn beli, hehe...


P/s - Saya suka sgt mkn simpulan kasih..mmg sedap sgt2. Feveret tu.. Igt lg..dulu time bljr di UM..hbs jer cuti raya..sure mak bg satu balang simpulan kasih..srh bawa blk sana..utk saya mkn, hehe...


2 comments:

mamaarifakeemaisy said...

waa manyaknyer kuih muih + maruku..nk g beraya ke rumah bleh ?... nak pulun makan manyak2..hehe..kite pun order2 jer, nk buat sndiri tak pandeii+kurang rajin..

.M.A.M.A. .D. said...

slm mamalieyna..

dtglah mamalieyna..dialu2kan..
ni kira thn ni order krg ckit bdg thn2 sdh mamalieyna..klu tdk lg byk kuih2 tu..

saya ramai beradik..slalunya pas raya..adik2 rajin bw gi off nnt.