Thursday, September 17, 2009

Persiapan Raya Mama Danish

Hbs dah bab shopping raya..skrg ni saya nak citer psl persiapan raya plak..kiranya ni part conclusion lah.. Spt thn2 lalu, thn ni beriya2 jgk lah nak beraya coz thn ni Danish dah bsr..dah pandai sikit nak berhari raya, hehe. Tp dlm beriya2 pun..persiapan cuma sederhana jer..janji meriah, hehe..

Baju & Kasut Raya

Tema tahun ni colour merah (utk raya pertama). Ayah dan Danish sedondon la kan..baju melayu Johor. Saya pula beli yg sama warna gak..nak sedondon lah jg ngan hubby & anak tersyg. Baju-baju raya yg lain..utk kami tiga beranak pun semuanya dah hbs beli..semuanya gi cari warna sedondon gak, hehe..
Kasut Danish dah byk..pakcik2 rajin membeli. So rasanya saya tak beli kot kasut utk Danish..pakai yg dah ada..lgpun ada 3 psg kasut Danish yg tak terpakai2 lg. Saya & hubby msg2 srg satu sandal jer..tak lupa jg handbag raya, hehe..

Kuih & Kerepek Raya
Mcm thn2 sdh..saya mmg tak buat kuih..tak pandai pun, huhu.. Just order jer dari makcik saya. Utk thn ni..order kuih2 spt
White Chocolate, Pistachio, Chocolate Slice, Biskut Gajus, Caramel, Almond London, Putu Kacang, Biskut Semperit (Girlfren abg kasi, hehe..), Kuih Kapit & Kuih Cha. Kerepek raya lak..ada..Simpulan Kasih, Muruku, Mini Tempeyek, Kerepek Udang & Bawang & 4 Jenis Kacang2. Tak lupa jg 2/3 mcm kuih & kerepek raya utk family mertua.

Duit raya
Ini dah pun disediakan..tukar siap-siap. Maklumlah berderet2 anak saudara, sepupu-sepapat yg kecik-kecik lg..sure kena kasi duit raya kan. Takde rezeki nak bagi byk2..bg sikit pun jadi lah kan..yg penting kita bagi, hehe..

Rumah
Bab rumah ni..tak beli apa2. Langsir pakai yg lamanya, lapik tv..dvd..astro..alas kaki (main door, toilet2 & dapur)..semuanya saya baru jer beli masa b'day party Danish..so tak yah membazir..benda still nmpk baru..ok lg.. Saya just beli cadar..mmg tiap2 thn saya akan beli yg barunya sbb ntah..suka kot. Slalunya bila raya..kita org mmg tak ada kat umah pun..slalunya beraya umah mak, mertua & adik-beradik..so persiapan kat umah sederhana jer lah, hehe.. Lgpun thn ni maybe tak buat open house..tp rmh sentiasa OPEN utk sesiapa yg dtg beraya,hehe.. Dan yg pasti..kalau ada pun..simple2 jer lah..hehe..


P/s- MamaDanish akan mula bercuti dari 19/09 sehgga 27/09... Sepjg bercuti tu..kemgknan besar blog ni pun akan bercuti sama dlm waktu tu.. So apa2 pun..lepas holiday baru kita mula berblogging balik, hehe.. So pada semua yg mengenali saya..saya ucapkan slmt hari raya aidilfitri..maaf zahir batin & slmt bercuti...


4 comments:

Unknown said...

salam mamadanish,
at last dpt juga link mamadanish..

salam menyambut lebaran, jemput amik kadraya di blog ya..

.M.A.M.A. .D. said...

slm kak yong...

tq sbb suudi jengah blog saya..saya dtg amik kad ner. klu sudi..jom tkr2 link...

Unknown said...

kakyong dah masukkan link blog mamadanish di http://kakyong72-bloggerlist.blogspot.com/

Insya Allah, siapa jua yg jd kawan ibu @ follower blog Catatan Ibu, kakyong akan masukkan link.. kalo rak dpt tu yg announce besor2 sekali dgn foto... ;)

.M.A.M.A. .D. said...

slm kak yong...

tq ner kak yong sbb dah add saya...hehe...