Saturday, November 14, 2009

Danish Mandi

Haha..kali ni saya nak buat n3 psl Danish mandi plak. Bkn nak show apa2 pun..tetiba rasa nak kongsi simple tips ngan uolls semua. Walaupun blh dikatakan slalunya Mak saya yg bg Danish mandi tp sdkt sebyk tips ttg mandi anak ni Mak ajarkan gak lah kat saya..hehe. So simple jer..

Sebelum memandikan anak, sediakan perkara yg berikut terlebih dahulu:
  • Tpt yg selesa & beralas utk meltkkan anak nnt
  • Tuala yg lembut
  • Baby bath & shampoo yg sesuai
  • Bedak, drypers, baju & seluar
  • Uji kepanasan / kesejukan air terlbh dulu.
  • Cuci tgn dgn bersih sblm memandikan anak.
  • Elakkan memakai perhiasan di tgn sprt cincin, jam tgn dsbnya yg mgkn blh menyebabkan kecederaan kecil kpd anak2.
Selepas memandikan anak:
  • Pastikan rambut di lap kering2. Ni utk mengelakkan ubun2 sejuk & mengakibatkan selsema.
  • Sapukan bedak ke seluruh badan.
  • Pakaikan drypers, baju & seluar.



4 comments:

The Queen Of My Heart said...

ala encemnyer anak teruna seorng nie...

good info... :D

.M.A.M.A.D.A.N.I.S.H. said...

The Queen Of My Heart..

tq..info yg biasa & simple jer..hehe..

mamalieyna said...

danish still mandi ngn air suam2 ke..? hehe..arif kan, sejak lps pantang terus mamanya mandikan ngn air sejuk je..hehe..senang keje mamanya..arif nmpak ok, mamanya pun rasa oklah!..
*encem danish pas mandi ee, segar bugar gitu!

.M.A.M.A.D.A.N.I.S.H. said...

slm mamalieyna..

Saya plak..tengok hari. Klu hari ujan..saya bg mandi air suam2 lah, sian plak klu mandikan ngan air sejuk. Danish pun pandai dah bgtau "juk, juk" so kita pun dah fhm2, hehe. Klu hari2 biasa tu, mmg air sejuk saya mandikan, sng sikit kan..hehe..